05 februari 2009

Alltid Ananas Noir

Nu är det snart dags att ägna sig mindre åt ulltussarna och börja så tomater. Som vanligt blir det underbara 'Ananas Noir' (bilden) som skiftar i fantastiska färger - rött, rosa, gult, grönt - när man skär upp den till en supervacker tomatsallad. Jag var tidigt ute och köpte frön hos Jennys Frön & Sånt men nu verkar den ha tagit slut. Där finns ändå mängder av intressanta sorter. Jag sår förstås också 'Black Plum', ljuvligt god körsbärstomat. Sedan blir det lite nyheter som jag presenterar när jag vet vad de smakar. I övrigt fortsätter jakten på den perfekta riksmakande basilikan och den bästa chilin.
Jo... I somras testade jag den nya mycket tidiga tomatsorten 'Lovett' från Weibulls. Tyckte till en början att den var rätt blek i smaken, men upptäckte att den tog poäng när vädret blev kyligare - både i växthus och på friland.
Dina favorittomater?

Inga kommentarer: