02 maj 2009

Snart blommar tomaterna


Bibbi undrade hur det gått med tomaterna. Jodå, de frodas. De första blomknopparna har kommit. Enda problemet just nu är att de är - som vanligt - för många och tar stor plats i växthuset. Det går knappast att sätta ut dem förrän om en månad. Men det blev i alla fall ingen frost i natt och persikan blommar vidare. På väderfronten ser det relativt lugnt ut framöver. Jag kollar ofta den norska vädersajten, som ger bra information. Man kan knappa in sin egen ort var man än bor.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Du ligger allt lite före mig :)
Knoppar har jag inte i mina.
Har inte mina kvar i krukor längre.
Har satt dem i bäddarna i växthuset.
Lite har jag dock kvar i krukor,
sånt jag tänker ge bort när de är avhärdade och tål lite mer.

/Bibbi

UllaH sa...

Skulle önska att jag kunde plantera dem i bädden nu men vågar inte. Tomathuset är inte uppvärmt och det är rätt otätt. Så nu måste jag gödselvattna ofta för att kompensera de små krukorna. Att plantera om till större är en mardröm... På bilden är det en japansk svart sort som ska bli en biff, så det kommer att ta sin tid.