22 juli 2009

Walker & Daughter - fortsättning!

Vi är nog rätt många som läst supersuccén "The Friday Night Knitting Club" eller "Livets aviga och räta" som den heter på svenska. Litterärt sett kan man ha synpunkter men känslomässigt är det ganska rätt. Det handlar nu inte så där himla mycket om stickning, mer relationer kvinnor emellan, och miljön - garnbutiken - är lockande. Georgia, den starka kvinnan, och dottern Dakota, lika stark och med bakdille, är spännande personer. Kate Jacobs, som skrivit boken, står bakom en hemsida där man faktiskt kan bli medlem i fredagsklubben. Nu kommer fortsättningen! Heter "Knit two" och finns på engelska i pocket på Bokus. Den startar fem år efter där den första boken slutade. Jag har begravt de tidigare näsdukarna och vill inte säga mer om det...

5 kommentarer:

Stickfantomen sa...

Okej! Kanske ska jag plocka fram mitt exemplar och luta mig tillbaka nu när vädret här är för gråttigt för att vara ute och det bara tenderar bli Idiot-Cords i stickväg. Hufva, lite varmt the kanske funkar.

UllaH sa...

Kan du beskriva Idiot-Cords? Låter intressant..

Stickfantomen sa...

"Idiot-Cord", förkortas I-Cord och jag själv skrattade gott när jag läste ursprungsnamnet i en bok av E. Zimmermann.

Barnsligt enkelt att göra.
Du behöver 2 Strumpstickor eller en rundsticka i en storlek som funkar med garnets tjocklek och det du vill göra.

Lägg upp 4m och börja sticka räta m UTAN att vända, alltså gå tillbaka till första upplagda m, ta garnet från andra änden bakom arbetet och börja sticka. Tänk på att spänna tråden lätt den första och kanske andra m.
Fortsätt att sticka, hela tiden utan att vända, alltså för bara arbetet tillbaka på stickan.
Bästa resultat om man stickar mellan 3 och 5 m för att det skall se ut som ett stickat helt rör. Lycka till!

UllaH sa...

Då vet jag. Men vill man "fuska" kan man sticka slätstickning på ett litet antal maskor - utan att göra kantmaskor - och använda stickningens naturliga vilja att böja in kanterna. Det gör jag när jag tränar på att sticka avigt från rätan, sticka "baklänges".

Unknown sa...

Jovisst, men tanken med I-cord är att man stickar "snoddar" som inte behöver sys ihop utan de är färdiga att användas - till vad man nu tänkt. Som t.ex ett flätat galler som dekoration i ett plagg eller en lååååång snodd som räcker till ett skrivet ord, egna skosnören till kängorna, hårband eller nåt annat - fantasin är ju nästan gänslös ... inte sant.
Roligt sätt att sticka avigt, har själv inte bestämt mig för vilket som är bäst.
Ha det gott.