22 oktober 2009

Likör & bärfis

Frosten har gjort aroniabären sin kur och nu har jag plockat dem för att göra likör. Mitt recept består av ca två liter bär och en 75:a renat (måste vara okryddat brännvin). Det är allt till att börja med. Jo, man kan strimla i lite tunna skalskivor från lime eller citron efter någon vecka för att få mer syra.

Efter cirka 1,5 månader silas saften av och man tillsätter en sockerlag på en liter vatten och 5 dl socker - mindre om man inte vill ha så söt likör. En del lägger i en bit vaniljstång i sockerlagen men det har jag inte provat. Koka upp lagen, låt svalna och blanda med bärsaften. Häll upp på flaskor och låt stå minst en månad. Blir bara bättre och bättre.

Aronialikören blir underbart vacker med gnistrande svartröd färg. Och nog tror jag att det är kvar en hel del av antioxidanterna som bären kryllar av.


En kamrat följde med bären in, en skinnbagge. Eller bärfis, den luktade så i alla fall. Fantastisk ryggtavla, som jag plötslig kände en oemotståndlig lust att brodera på en stickning.

3 kommentarer:

Stickfantomen sa...

Oj, bärfisen blir nog inte så god i likören, eller vem vet kanske det. Tänker på nåt som brukar finnas i kaktusbrännvin.
Men ditt recept skall allt testas och jag undrar om det funkar med en del muskovardosocker i stället, hm ska nog testa.
Ha det gott.

UllaH sa...

Bärfisen är förpassad ut genom fönstret till kylan - fick aldrig nöjet att hamna i likören. Jag tror att muskovadosocker är ett strå vassare men jag skulle kanske ta hälften/hälften. Om du gör med muskovado, med det är ju inte dags för sockret ännu, så blir jag glad om du berättar hur det blev.

Stickfantomen sa...

Kunde väl tro det om bärlusen. Jo jag tänkte som du skriver 50/50 med sockret och mörkt muskovardo. Dock fanns inga bär där jag trodde så det ska ut och letas igen.